Je start een nieuwe zaak op, je wil een nieuw logo, maar je weet niet goed waar te beginnen? Dan kan ik je jou al een stukje op weg helpen. Lees even mee…

Een van de belangrijkste dingen waar je zeker over moet brainstormen en bij moet stilstaan is de kleur die je gaat gebruiken voor je logo. Je denkt zeker, waarom is dat zo belangrijk? Ik kies gewoon mijn lievelingskleur & klaar! Maar nee, een kleur kiezen voor je logo mag écht geen overhaaste beslissing zijn. Want wist je dat elke kleur een andere emotie overbrengt? Daarom wil je natuurlijk de juiste kleur kiezen die perfect bij jouw logo & bedrijf past…

 

Welke betekenis hebben de kleuren in een logo?

Vooraleer ik elke kleur ga uitleggen moet je jezelf eerst even deze vragen stellen:

  • Welke doelgroep wil ik aanspreken?
  • Welke sfeer wil ik uitstralen?
  • Wat maakt mijn bedrijf anders dan andere bedrijven?

Heb je een antwoord op deze vragen? Hou ze dan zeker in je achterhoofd wanneer je verder leest, want dat zal je al een heel stuk verder helpen bij het kiezen van de perfecte kleur voor je logo!

Het is vrij duidelijk dat kleur mensen aantrekt. Want kleuren roepen nu eenmaal een bepaalde emotie op & is daarom zeer belangrijk bij het ontwerpen van je logo. Daarom moet je ook eerst exact weten welke boodschap je wil overbrengen… ‘Wil ik zakelijk, speels of succesvol over komen?’ Pas aan de hand daarvan kan je kleuren beginnen kiezen. Ik kan niet genoeg zeggen hoe belangrijk kleur is in het ontwerpen van je logo. Kleur boost ook echt je herkenbaarheid. En dat willen we allemaal, niet waar?
 

Je kan kleuren eigenlijk onderverdelen in verschillende emoties. Ik zet ze even op een rij:

ROOD / ORANJE / GEEL / GROEN / BLAUW / ZWART / CONCLUSIE

 

 

Betekenis en voorbeelden van de kleur rood in een logo

ROOD STRAALT ENERGIE, OPWINDING EN PASSIE UIT. Tenzij je kleurenblind bent kan je onmogelijk de kleur rood in een logo negeren. 😉 Rood roept een bepaalde urgentie op in onze hersenen waardoor we automatisch onze aandacht geven aan dat bepaalde logo.

Rood in combinatie met geel wordt vaak samen gebruikt om je honger gevoel aan te sterken, denk maar aan KFC, Coca Cola, McDonalds, Pizza Hut,… Geef toe, daar krijg je toch gewoon honger van? 😉

Nog een tip voor wanneer je rood gebruikt, probeer zoveel mogelijk witruimte te creëren, een volledig rood vlak kan snel too much zijn.

Hier een paar voorbeelden van succesvolle rode logo’s:

RODE-LOGO'S

 

 

Betekenis en voorbeelden van de kleur oranje in een logo

ORANJE STRAALT ZELFZEKERHEID, ENERGIE EN VRIENDELIJKHEID UIT. Het is vooral een zeer uitgesproken kleur: either you love it or you hate it. Bedrijven die plezier of entertainment willen uitstralen kiezen sneller voor de kleur oranje in hun logo.

Bedrijven in een financiële sector zijn in het algemeen minder geneigd om oranje te gebruiken. Tenzij je ING bent 😉 Het vriendelijk gevoel en de energie die oranje uitstraalt zal ook sneller jongeren aantrekken.

Wanneer je oranje gaat combineren met een energieke kleur zoals rood of geel krijg je een zeer toffe en speelse uitstraling. Het wordt vaak gebruikt door bedrijven die een jongere doelgroep hebben, kijk maar naar Etsy, Nickelodeon, Blogger,… die spelen vooral in op de nieuwere generaties!

Hier een paar voorbeelen van succesvolle oranje logo’s:

ORANJE-LOGO'S

 

 

Betekenis en voorbeelden van de kleur geel in een logo

GEEL STRAALT GELUK, OPTIMISME EN JEUGDIGHEID UIT. Er is geen één kleur dat zo stimulerend werkt als geel. Denk maar aan post-its, als je die ziet hangen moét je gewoon lezen wat erop staat, toch? Daarnaast is geel natuurlijk ook een kleur van optimisme en gelukzaligheid. Een zon die ondergaat of kleine baby eendjes die voorbij zwemmen, zeg nu zelf… daar wordt een mens toch gelukkig van? 🙂

Naast rood is geel ook een kleur die jouw honger gevoel uitlokt. Samen met zwart wordt de kleur geel vaak gebruikt in een logo om vriendelijk maar toch autoritair de boodschap over te brengen.

Hier een paar voorbeelden van succesvolle gele logo’s:

GELE-LOGO'S

 

 

Betekenis en voorbeelden van de kleur groen in een logo

GROEN STRAALT GEZONDHEID, GROEI EN FRISHEID UIT. Groen is vooral rustgevend & oogt ook gewoon zeer natuurlijk. Het geeft een ontspannen indruk omdat groen eigenlijk één van de gemakkelijkste kleuren is om via het menselijke oog te verwerken. Who knew?

Als je bezig bent in de eco of wellness sector, of je wil sereniteit uitstralen zal je met de kleur groen in je logo zeker de beste keuze maken. Het is een van de meest assertieve kleuren in de natuur. Zowel wellness als bio voeding of iets met dieren en planten kunnen dus zeker groen gebruiken in hun logo.

Hier een paar voorbeelden van succesvolle groene logo’s:

GROENE-LOGO'S

 

 

Betekenis en voorbeelden van de kleur blauw in een logo

BLAUW STRAALT VERTROUWEN, LOYALITEIT EN BETROUWBAARHEID UIT. Blauw is zeker en vast één de meest betrouwbare kleuren die je kan gebruiken in je logo. Zoals we altijd betrouwen op de blauwe lucht aan de hemel, vertrouwen we ook snel bedrijven die die kleur in hun logo gebruiken. Klinkt logisch, niet?

Bedrijven met blauw in hun logo zitten vaak in de financiele, IT of internet branche. Door dat blauw zo’n vertrouwen en veiligheid uitstraalt gaan we die bedrijven ook automatisch linken aan professionalisme en betrouwbaarheid. (maar misschien toch uitkijken bij bepaalde bedrijven? ;))

Hier een paar voorbeelden van succesvolle blauwe logo’s:

BLAUWE-LOGO'S

 

 

Betekenis en voorbeelden van de kleur zwart in een logo

ZWART STRAALT RIJKDOM, AUTORITEIT EN POWER UIT. Als je luxe, expertise of macht wil uitstralen is de kleur zwart in je logo altijd een goede keuze. Het zal natuurlijk niet zo uitgesproken zijn als andere kleuren, maar een simpel en clean zwart logo kan zeker ook opvallen. Denk maar aan het logo van Chanel met hun twee C’s die in elkaar hangen.

Als je kiest voor een zwart logo is het zeer belangrijk om het uit te balanceren met genoeg witruimte. Zwart heeft echt ademruimte nodig, en dat kan je perfect aanvullen met wit.

Hier een paar voorbeelden van succesvolle zwarte logo’s:

ZWARTE-LOGO'S

 

 

Mijn conclusie?

Mijn mening is dus: zoek vooral een kleur dat zeer goed bij uw bedrijf past.. Want de perfecte kleur in jouw logo kan echt een bepaald gevoel opwekken bij mensen & wordt onbewust geassocieerd bij een bepaalde branche. Denk er goed over na en neem zeker geen overhaaste beslissingen. Wanneer je eenmaal een kleur hebt gekozen, kan je beginnen ontwerpen en experimenten of combineren met andere kleuren! Kijk maar naar Google hun nieuw logo!

Groetjes
Melissa handgeschreven

Geschreven door

graphic designer @goudengids_be. loves everything about graphic design and pentatonix

Schrijf een reactie