Iedereen weet dat een eerste indruk super belangrijk is, toch? Dat geldt dus ook voor films. De intro van een film is dan ook de uitgelezen kans om een goede eerste indruk achter te laten op de kijker. Wanneer een begin generiek van een film goed gemaakt is geeft dit direct het juiste beeld en sfeer weer van de film.

Wie dus denkt dat grafisch ontwerpen en design enkel gebruikt wordt in print en websites heeft het dus goed mis. Natuurlijk heeft niet elke film het budget om een creatieve generiek te maken… Vaak zijn ze dan ook geneigd om een simpele, maar toch klassieke, witte tekst op zwarte achtergrond te maken. Wat natuurlijk ook wel werkt. Kijk maar naar Woody Allen.

Hieronder ga ik je een paar begin prachtige generieken tonen van films én tv-series die mij bijgebleven zijn de laatste jaren. De intro’s gaan van komedie tot thriller. En van prachtige typografie tot meesterlijke animaties. Enjoy!

FILM INTRO: KISS KISS BANG BANG (2005)


Title Designer: Danny Yount
Executive Producer: Kyle Cooper
Animators: James Choi, Evan James, Gary Mau, Stephen Schuster, Danny Yount
Designers: James Choi, Stephen Schuster, Danny Yount

Danny Yount creëerde een film intro in de typische jaren 60 stijl. Hij maakt gebruik van sterke grafische beelden. Het expressieve zwart, rood en witte kleurenpalet weerspiegelt perfect de sfeer van de film weer. Het ademt gewoon spanning en misdaad uit.

CATCH ME IF YOU CAN (2002)
Production Company: Nexus Productions
Creative Directors: Kuntzel + Deygas
2D Animation: Agnes Fauve
Layout & Typography: Olivier Marquézy

Een duidelijke moderne hommage aan de gerenommeerde grafisch ontwerper Saul Bass. Je kan hier een interessant interview lezen met de makers Kuntzel en Deygas over hoe ze deze film intro hebben aangepakt.

JUNO (2007)
Main Title Designers: Gareth Smith & Jenny Lee
Main Title Producer: Ari Sachter-Zeltzer
Production Studio: Smith & Lee Design (formerly Shadowplay Studio)

Wat deze generiek zo speciaal maakt is dat hij transformeert in een soort van cartoon animatie. De namen en teksten worden handgeschreven en de achtergrond begint zijn diepte te verliezen. Het ziet er zeer onschuldig maar tegelijk ook volwassen uit. Wat ook een korte samenvatting van de film is. Toffe extra: het font gebruikt in deze generiek kan je hier kopen.

CASINO ROYALE (2006)
Main Title Designed by: Daniel Kleinman

Bij het ontwerpen van deze generiek heeft grafisch ontwerper Daniel Kleinman zich laten inspireren door de cover van de eerste editie van Casino Royale in 1953. Dat was het ontwerp van Ian Fleming’s boekencover waarop een speelkaart stond afgebeeld omringd door acht rode harten waar al druppelend bloed uit kwam. Hij heeft dit als inspiratie gebruikt om de speelkaart op verschillende manieren te gebruiken in de intro. Zoals een slagader die duizenden harten spuit. Verder heeft hij ook met schaduwen en silhouetten van de acteurs gespeeld. Het heeft een zeer hoog casino & James Bond gehalte.

THE INTERVIEW (2014)
Creative Directors: Anthony Liu, PJ Richardson
Design: Anthony Maiuri, Anthony Liu, PJ Richardson, Yongmin Park
2D Animation: Anthony Liu, Anthony Maiuri, Ramzi Hogan
3D Animation: Anthony Liu, Anthony Maiuri
Compositing: Ramzi Hogan, Anthony Maiuri, June Ahn

In tegenstelling tot de anderen is dit geen film intro, maar een film aftiteling. In deze generiek is er gebruik gemaakt van de typische Noord-Koreaanse propaganda posters. Deze was dan ook een perfecte afsluiter voor deze film Ze zijn er in geslaagd trouw te blijven aan de extreme illustraties die gebruikt worden bij zo’n propaganda. Daarbij hebben ze prachtige animaties gemaakt gecombineerd met schitterende typografie waardoor het hele plaatje af is.

THE NUMBER 23 (2007)
Creative Director: Peter Frankfurt
Director/Art Director: Michelle Dougherty
Lead Designer: Juan Monasterio
Designers: Rob Bolick, Brett Krauss
2D Animators: Juan Monasterio, Sean Koriakin, Andrew Hoevler, Magnus Hierta
Editor: Danielle White

Deze is een van mijn favorieten, de manier waarop de typografie hier gebruikt is, is subliem. Het lijkt simpel, maar gecombineerd met bloedspatten geeft het direct de juiste sfeer weer. De typografie verandert in historische gebeurtenissen rond het getal 23. Wat anders?

101 DALMATIËRS (1996)
Designer: Stephen Frankfurt
Production Studio: Walt Disney Productions

Ah, Disney films, all time favorites. De combinatie van de retro typografie en illustraties en de manier waarop de muziek perfect past bij de animatie… Disney maakte van elke typische generiek een interessante intro.

DEXTER (2006-2013)
Creative Director: Eric Anderson
Live Action Director: Eric Anderson
Producer: Colin Davis
Designers: Lindsay Daniels, Anthony Vitagliano
Cinematograper: Sergio Argüello
Animators: Anthony Vitagliano, Nick Campbell
Production Studio: Digital Kitchen

Hier hoef ik niet veel uitleg bij te geven denk ik. We zien het ochtendroutine van Dexter. De manier hoe de beelden worden weergegeven pakt de kijker helemaal in, kalm, proper en levendige kleuren.

Geschreven door

graphic designer @goudengids_be. loves everything about graphic design and pentatonix

Schrijf een reactie