En het is ineens ook de grootste update in 16 jaar tijd! Slechts een maand na de onthulling van een belangrijke herstructurering van het bedrijf, is Google ook hun image aan het actualiseren. Het nieuwe Google-logo is nog steeds een woordlogo, maar het is nu met een schreefloos lettertype, waardoor het er een stuk moderner en speels uitziet. De kleuren zijn ook zachter en er is gebruik gemaakt van flatdesign.
Het bedrijf is opgericht in 1998 en heeft sinds 1999 haar grootste verandering ooit. In 1999 werd het logo wat opgeknapt, ze hebben zich gefocust op de letters en de vier kleuren. Maar sindsdien zijn er nooit meer grote aanpassingen geweest. Een beetje vlakker gemaakt, een slagschaduw weggehaald maar daar zal het bij blijven. Daarom lijken de veranderingen van vandaag ook zo een enorme stap. Naast die verandering heeft Google ook zijn favicon aangepast (kleine logootje dat je in je tabblad balk ziet), van een kleine “g” zal het veranderen naar een hoofdletter “G”, en gestreept zijn in de vier nieuwe kleuren. Google zegt dat het nieuwe ontwerp snel zal uitrollen naar al hun producten. Maar zoals je ziet is het vandaag al te zien op de Google homepage, samen met een leuke animatie die het oude logo wegveegt.
Het nieuwe logo moest er vooral ook goed uitzien op kleine schermen. De nieuwe eenvoudige letters zijn gemakkelijk te schalen naar kleine formaten, waardoor het logo steeds makkelijk te lezen is. Het is ook de bedoeling om het steeds zichtbaar te hebben, ook bij lage internetconnecties. Google zegt dat het logo slechts 305 bytes is in vergelijking met het oude logo dat ongeveer 14.000 bytes was. Aangezien het brengen van het internet – en Google natuurlijk – naar delen van de wereld die het nog niet hebben een van de grootste doelen van Google’s CEO Sundar Pichai is, zal dat kleine verschil zeker een belangrijke stap zijn.
Als het bedrijf haar nieuwe identiteit introduceerde, deed Google iets dat vrij zeldzaam is in de wereld van marketing en branding. In een achter-de-schermen foto, onthulde ze een paar alternatieven die ook mee in de running waren. In de meeste ontwerpen kon je zien dat de ontwerpers vonden dat de brede en ronde “G” wel the way to go was. Een ander idee was “Google” in kleine letters. Daarnaast had je ook acht kleine puntjes in plaats van vier. Nog een ander ontwerp waren meer geometrische vormen van de letters. Ze trokken elke letter van Google uit elkaar tot er niets meer dan cirkels en halve cirkels overbleven.
Je kan nu stilletjes aan de nieuwe Google “G” zien verschijnen over de verschillende diensten. De meest opvallende is Google+, die wordt nu voorgesteld door een grote kleurloze versie van de nieuwe “G”.
Wat ze uiteindelijk besloten is niet echt baanbrekend, maar het is wel smaakvol, flexibel, en vooral heel erg Google. Net zoals elk nieuw logo zal de nieuwste creatie van Google een beetje vreemd lijken de eerste minuut. Maar het enigste dat je dan moet doen is even terug kijken naar oude logo (ja inderdaad, het logo van gisteren eigenlijk), om het te zien dat het eigenlijk echt wel eens tijd was voor een update!
Groetjes